Week 2 Raglan, Waitomo Caves, Mourea, Rotorua - Reisverslag uit Mourea, Nieuw Zeeland van Roel Dooij - WaarBenJij.nu Week 2 Raglan, Waitomo Caves, Mourea, Rotorua - Reisverslag uit Mourea, Nieuw Zeeland van Roel Dooij - WaarBenJij.nu

Week 2 Raglan, Waitomo Caves, Mourea, Rotorua

Door: Roel de Dooij

Blijf op de hoogte en volg Roel

03 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Mourea

In week 2 zijn we verder gereisd richting Raglan, een zeer bekende surfstrand, onder de Nieuw Zeelandse surfdudes. Ook deze jongen heeft op dit strand weer de golven proberen te bedwingen. De golven waren hier veel sterker dan in Byron bay. Om een indruk te geven van hoe sterk de golven zijn: na 5 minuten te surfen was ik al 100m verder op het strand dan waar ik was gestart. Kortom zeer vermoeiend. Ook het water hier was was veel kouder dan in Australie. Uiteindelijk heb ik een aantal golven kunnen pakken tot op het strand. Blijft een kick geven als het uiteindelijk lukt.
In Raglan hebben we in een prachtig resort verbleven midden in het regenwoud.Op het steile talud van de oprijlaan richting het resort konden we glowwormen spotten zodra de zon onder is. In het talud zaten honderden glowwormen bij elkaar. Amazing!! De glowwormen geven lichten alleen op aan het einde van hun lichaam. Het oplichten van de glowwormen wordt veroorzaakt door een chemische reactie.

Na Raglan zijn we verder gereisd richting de Waitomo Caves. In de Waitomo Caves heb ik een cavingtoer gedaan van 4 uur. Voordat we de grot in gingen had ik een grote ingang verwacht. Dit was niet het geval. We moesten de grot betreden via een kleine opening onder een boom. Super!!! Bij deze grot kan je in totaal 120m diep gaan. De gehele grot is gelegen onder het eigedom van een grote schapenboer. Die de grotten verpacht aan het cavingbedrijf. Tijdens het caven heb ik in totaal 3 abseilen gedaan van circa 12m, 4 rotswanden beklommen, duizenden glowwormen gezien en mezelf door tal van nauwe gangen gemanouevreerd. Hier moet je zeker geen claustrofobie voor hebben. Toen we na 4 uur weer uit de grot kwamen was het toch weer wel fijn om het daglicht te zien en had ik het idee dat ik een hele dag in de Waitomo caves had gezeten.

Voor de volgende stop hebben we bij de Maori's verbleven. Hier hebben we in een Marae verbleven, dit is een soort van ontmoetingshuis voor de Maori's. Tijdens deze culturele stop hebben we de haka geleerd. Dit was echt geweldig om te doen. Heel indrukwekkend om te zien, vooral als hun dat doen. Uiteindelijk hebben wij de haka ook gedaan, dit zag er toch ietsje minder indrukwekkend uit.. Zowel tijdens de avond als in de ochtend hebben we gezamenlijk met de maori's gegeten. Geweldige mensen! Aan de maori heb ik gevraagd waar hun van oorsprong vandaan komen. De mannen komen van oorsprong van Taiwan en de vrouwen van Papua New Guinea. Dit is wetenschappelijk bewezen aan de hand van het DNA-profiel van de Maori's.

Na afscheid genomen te hebben van de Maori's zijn we verder gereisd richting Rotorua. Dit stadje staat bekend om zijn borrelende warmwaterbronnen, geisers en borrelende modderpoelen. Je merkt meteen wanneer je in Rotorua bent door de geur van zwavel. Echt heel de stad stinkt naar verrotte steden. Zou hier toch niet snel aan kunnen wennen. Zelfs uit sommige riolen komen dampen, omdat daar warmwaterbronnen onder gevestigd zijn. Ondanks de stank is het wel prachtig om te zien.
De volgende dag ben ik met Jonas en Ross richting Hobitton gegaan. Het welbekende hobbitdorp van Lord of the Rings en de Hobbit. Het dorpje is super om te zien en echt bizar hoeveel oog voor detail de regisseur heeft. Alle hekjes zijn voorzien van een mengsel van yoghurt, verf en chips. Dit lijkt sprekend op mos. Een boom laten maken bovenop het huisje van Frodo, die als twee druppels water op een echte boom lijkt. En om te weten dat een tiental huisjes nooit in de film zijn voorgekomen. In de Lord of the Rings is het dorpje maar 13min voorgekomen en in de Hobbit nog minder lang...