Week 4 Abel Tasman National Park - Wanaka - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Roel Dooij - WaarBenJij.nu Week 4 Abel Tasman National Park - Wanaka - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Roel Dooij - WaarBenJij.nu

Week 4 Abel Tasman National Park - Wanaka

Door: Roel de Dooij

Blijf op de hoogte en volg Roel

08 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Het zuidereiland wel bekend om het ietswat koudere klimaat, flinke regenbuien en tal van sandflies :(. Maaaar vooral om bekend om haar prachtige natuur!! :) :)

Mijn eerste verblijf op het zuidereiland bij the Barn in Abel Tasman National Park. In Abel Tasman blijf ik in totaal 4 nachten, zodat ik een aantal hikes kan doen om een goede indruk van het National Park te krijgen. De eerste dag heb ik samen met Danny en Merel gekozen voor een relaxt dagje. Een hele dag zeilen langs de kustlijn van Abel Tasman National Park. Tijdens de zeiltocht zijn we eerst langs 'the Apple rock' gevaren. Dit is een gespleten ronde rots, die verdacht veel op een gespleten appel lijkt. Van de gespleten appel zijn we verder gezeild richting een van de vele eilanden in het Natinal Park. Hier heb ik mijn eerste zeehonden en pinguins in het wild gespot. Echt super gaaf om te zien!
De andere dagen in Abel Tasman heb ik een aantal hikes gedaan door het gebergte en langs de kustljn. Een prachtig gebied waar ik met veel plezier naar terugkijk. Mijn ervaring in dit gebied zijn moeilijk met woorden te beschrijven. De foto's op fb kunnen dat veel beter.

In de ochtend zijn we vanuit Abel Tasman vetrokken richting Punakaiki. In Punakaiki zijn de pancakerocks te bezichtigen. Een bijzonder natuurverschijnsel. Dit zijn rotsen die, zoals de pancakerocks al beschrijven, lijken op opelkaar gestapelde pannekoeken. De pancakerocks zijn ontstaan in de ondergrond doordat harde en zachte lagen van gesteente zich hebben opgestapeld. Normaal gesproken is dit niet zichtbaar doordat het onder de grond zit. Hier zijn de versteende grondlagen uit de oceaan omhoog gedrukt. Hierdoorkunnen we nu de unieke pancakerocks bezichtigen.
Mijn slaapplaats in Punakaiki was echt fenomenaal. Mijn bed stond tegen het raam aan, van waaruit ik eerst over het regenwoud heenkeek richting de oceaan. Dit was aangenaam wakker worden in de ochtend. Zicht was super, maar had graag mijn schatje aan mijn zijde gehad. Dan was het helemaal perfect geweest.

De volgende stop is de gletsjer Franz Josef. Om een goede indruk van de gletsjer te krijgen heb ik de helihike geboekt. Met de helihike hebben we eerst een 15 minuten durende helikoptervlucht gedaan over het gletsjerlandschap van Franz Josef. Zoeen prachtig natuurverschijnsel heb ik in mijn leven nog nooit gezien. Echt een bizar landschap met tal van omhoogstekende ijsschotsen. Door het smeltende ijs worden er kleine waterstromingen over de gletsjer gevormd. Deze waterstromingen zorgen ervoor dat er grote gaten in het ijs ontstaan waar je doorheen kan lopen. Het bizarre aan deze gletsjer is dat het landschap iedere dag verandert. Franz Josef is de snelst bewegende gletsjer ter wereld met 3m per dag. De gaten die wij in het ijs hebben gezien zijn waarschijnlijk de volgende dag weer verdwenen. Na een hike van 2 uur zijn we weer opgepikt door de helkopter en hebben we een prachtige vlucht terug gehad.

Na Franz Josef zijn we verder gereisd richting Wanaka. Dit stadje kijkt wederom uit over een prachtig meer. In dit stadje heb ik puzzleworld bezocht. Super gaaf park waar je brein vaak voor de gek wordt gehouden. Zo heb je een kamer waar het plafond recht loopt, maar de vloer scheef. Zo lijkt het aan de ene kant dat je heel groot bent, maar loop je naar de andere kant dan lijk je weer een klein kaboutertje. Zo waren er nog een aantal kamers waar je brein goed op de proef werd gesteld. Nu op richting de avontuurlijke hoofdstad van de wereld, Queenstown!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Franz Josef

Roel

Actief sinds 27 April 2010
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 9642

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 04 Maart 2014

Nieuw Zeeland

29 November 2013 - 30 November 2013

China

04 December 2013 - 08 Januari 2013

Australië

24 April 2010 - 04 Juli 2010

Stage Engeland

Landen bezocht: