Week 8 Mt Cook en Kaikoura - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Roel Dooij - WaarBenJij.nu Week 8 Mt Cook en Kaikoura - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Roel Dooij - WaarBenJij.nu

Week 8 Mt Cook en Kaikoura

Door: Roel de Dooij

Blijf op de hoogte en volg Roel

28 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Na een nachtje mijn rust genomen te hebben in Queenstown was mijn verkoudheid al een stuk minder. In Mt Cook village heb ik besloten 1 nacht langer te verblijven om te herstellen van mijn griepje. Dit was werkelijk de idelale locatie om te herstellen. Perfect weer, zicht op de top van Mt Cook en een gletsjer. De eerste dag heb ik een kleine hike gedaan richting Kea point met Dermat (Ier). Vanaf het Kea point had je een prachtig zicht van onderaf op Mt Cook en de gletsjer. Toch wou ik graag een beter zicht hebben op de geletsjer. Daarom heb ik de volgende dag een hike gedaan richting de Mueller hut. De toht naar boven toe was super. Hier moest je zelf je eigen weg zoeken door omhoog te klimmen over rotsblokken en kleine sneeuwvlaktes.
Nadat ik de top had bereikt had ik zicht op een viertal gletsjers. Zo een prachtig zicht heb ik tijdens een hike nog nooit gehad. Bij de hut heb ik een halfuur even uitgerust. Tijdens dit halfuur heb ik vier keer een groot deel van de gletsjer zien afbreken. Als je dit wilt zien moet je de gletsjers continue goed in de gaten houden. Eerst zie je de brokken naar beneden vallen en 10 seconden later hoor je het donderende geluid van de grote ijsblokken die kapot slaan op de rotsen. Indrukwekkend om te zien.

Na de hike heb ik mijn rust genomen om de volgende dag weer verder te reizen richting Kaikoura.

Kaikoura, de plek in Nieuw Zeeland om dolfijnen, walvissen, zeehonden, albatrossen en tal van andere zeegerelateerde dieren te spotten. Kortom een geweldige plek waar ik lang naar uit heb gekeken.
De eerste dag ben ik om 4.00 in de ochtend opgestaan om te zwemmen met dolfijnen. Na ingecheckt te hebben bij het dolfinencounter zijn we om 5.30 dezee ingegaan. Ik heb de eerste boot genomen om de eerste zonsopkomst van de wereld te zien. Gelukkig was het een heldere nacht geweest en konden we de zonsopkomst perfect zien. In Australie heb ik een aantal sunrisen gezien, maar deze overtrof echt alles!! Kon me geen betere start van deze trip wensen.
Na een kwartier op de boot konden we de eerste dolfijnen zien. Vijf minuten later zwommen er een vijftal dolfijnen langs de boot. Geweldig! Vooral als ze met het gehele lichaam uit het water de lucht inspringen. Toen we eenmaal tussen zo een 30 dolfijnen zaten zijn we rustig het water ingegaan. Door geluid te maken door mn snorkel kwamen de dolfijnen recht op me af en zwommen vervolgens een aantal ronden om me heen. En niet 1 maar circa 10 dolfijnen. Wat een geweldige beesten, de dusky dolfins!
Een klein minpuntje aan het zwemmen met de dolfijnen was dat er een kwal over mn gezicht zat, een Blue Bottle. Eerst dacht ik dat het zoute water een beetje prikte, maar toen ik een blauwe sliert van mijn gezicht afhaalde zag ik al snel dat het een kwal was. Dit brandt echt erg. Ndat ik uit het water was hebben ze met warm water mijn gezicht afgespoeld, maar nog steeds brandde het flink, dus heb ik een creme gekocht om de pijn wat te verzachten.
Maar goed dit mocht mijn trip niet verpesten. Nadat we naar een nieuwe locatie waren gevaren konden we zonder te overdrijven in 1 oogopslag meer dan 40 dolfijnen zien, die uit het water sprongen en salto's maakten. Geen woorden voor hoe mooi dit was. Hier zijn we het water weer in gegaan en heb ik weer tussen tientallen wilde dusky dolfins kunnen zwemmen :)

De tweede dag ben ik wederom in de ochtend walvissen gaan spotten. Dit was wel een beetje spannend, omdat ze niet garanderen dat je daadwerkelijk walvissen kan zien. In Kaikoura zitten walvissen het gehele jaar, door het feit dat er een canyon in de zee zit me een maximum diepte van 1600m. Hier kunnen de walvissen het gehele jaar door voedsel vinden. De walvissen komen zo een 8 tot 10 minuten aan het oppervlak van het het water om lucht te happen. Hierna duiken ze recht naar beneden en kunnen ze tot zo een 45 minuten onder water blijven om te jagen op voedsel.
Nadat we zo een 20 minuten rondgevaren hadden waren er nog geen walvissen gespot. Alleen een antal albatrossen en een zeehond. Maar zo een 10 minuten later zag ik voor de eerste keer water uit de zee opspuiten. Echt prachtig en bizar om te zien hoe groot de spermwhales zijn. Na zo een 5 minuten te walvis bewondert te hebben dook hij eerst een klein stukje onder water om vervolgens weer omhoog te komen en zijn laatste lucht binnen te halen om onder water in te duiken. Dit is het mooiste om te zien wanneer de staart van de walvis uit de zee omhoog rijst. Nadat de walvis onderwater was gedoken onstaat er een grote kring in het water doordatr al het water naar beneden wordt gezogen.
Na de eerste walvis hebben we nog 3 walvissen gespot, een tiental dolfijnen en een aantal albatrossen.

De derde dag heb ik een wandeling gedaan naar1 van de twee zeehondenkolonies rondom Kaikoura. Alleen de rotsen langs de kust zijn al een plaatje om naar te kijken. De rotsen hebben prachtige vormen die door het water zijn uitgesleten. De zeehondenkolonie bestaat uit honderden zeehonden die zowel op de rotsen als in het water te bewonderen zijn. Nadat ik een tijdje op de rots zat kwam er een zeehond uit het water heel dicht bij me zitten en ging zich vervolgens een beetje krabben, rondrollen over de rotsen en uiteindelijk slapen. Hierna ben ik verder de zeehondekolonie ingelopen en kwam ik een babyzeehondje tegen die bij zijn moeder melk aan het afnemen was :) Naar deze beesten kan ik echt uren kijken. Grappig en prachtig om te zien.

De laatste dag in Kaikoura ben ik een hike gaan doen over de countryside rondom Kaikoura. Hier heb ik een nog een aantal inlandse vogels op de weilanden gezien. De pukeko en een aantal inlandse eenden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Kaikoura

Roel

Actief sinds 27 April 2010
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 9638

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 04 Maart 2014

Nieuw Zeeland

29 November 2013 - 30 November 2013

China

04 December 2013 - 08 Januari 2013

Australië

24 April 2010 - 04 Juli 2010

Stage Engeland

Landen bezocht: